Basisschool De IJsselster
Als we letten op de manier waarop een leerkracht de kennis en vaardigheden overbrengt
naar de leerlingen, vinden we het van groot belang dat een leerkracht:
Interactief lesgeeft en zo de leerlingen bij het onderwijs betrekt; Onderwijs op maat geeft,
waarbij hij/zij gevarieerde werkvormen hanteert (variatie werkt namelijk motiverend) en in
de klas differentieert. De leerkracht brengt bewust en doelgericht verschillen aan in
instructie, verwerking en leertijd binnen een groep. Dit op basis van onder andere de
prestaties, het beheersingsniveau, de leervoorkeur, de interesse, de motivatie en het
tempo van de betreffende leerling;
– Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgt;
– Kinderen zelfstandig (samen) laat werken.
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. Onze school biedt kinderen de mogelijkheid
om op diverse manieren kennis te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen
mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alleen te
maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen
zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt
gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Voor hoogbegaafde
leerlingen kan het leren worden bemoeilijkt door middel van extra
ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen is een zorgstructuur opgezet.