Leren met plezier is de basis van ons onderwijs!
Hoge verwachtingen van de leerkracht en succeservaringen zijn daarnaast belangrijke
aspecten om alle leerlingen optimaal te laten ontwikkelen.
Persoonlijke ontwikkeling
Bij ons op school mag iedere leerling zichzelf zijn. Zelfvertrouwen en zelfredzaamheid zijn
belangrijke uitgangspunten voor alle leerlingen. Wij leren de kinderen zichzelf en elkaar te
accepteren en waarderen. Wij geven veel aandacht aan de ontwikkeling van sociale
vaardigheden, waardoor onze leerlingen zowel nu als in de toekomst op een goede manier
contact kunnen leggen. Terugkijken op het eigen handelen is daarbij een sterk instrument.
Gevarieerd leren
Wij zorgen ervoor dat de lessen zorgvuldig worden vormgegeven, waarbij we oog hebben
voor de verschillende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wij zorgen voor een
stevige basis (rekenen, spelling, lezen) door kennis en vaardigheden duidelijk aan de
leerlingen over te brengen, maar laten hen ook zelfstandig en gevarieerd oefenen,
ontdekken en leren.
Zelfstandig werken en leren
Tijdens het leren in de klas, stimuleren wij de zelfstandigheid van onze leerlingen. Dit doen
wij door aandacht te besteden aan een goede werkhouding, aan het kunnen plannen en
organiseren en aan het leren leren. Hierbij hoort ook het kunnen omgaan met feedback en
het reflecteren op eigen werk. Deze vaardigheden zijn belangrijk voor de leerling als
voorbereiding op de maatschappij van vandaag.
Doorgaande lijn
Als team van CBS de Regenboog zijn wij gezamenlijk verantwoordelijk voor de
ontwikkeling van onze leerlingen. Door te reflecteren op ons onderwijs kunnen wij onze
leerlingen optimaal lesgeven. De doorgaande lijn die wij neerzetten zorgt voor eenheid
binnen de school. Dit geeft duidelijkheid voor de leerlingen, leerkrachten en ouders.
Zicht op ontwikkeling
Door de leerlingen voortdurend te volgen in hun ontwikkeling streven wij ernaar om
iedereen binnen de eigen mogelijkheden te laten groeien. Hierbij betrekken wij steeds de
leerling zodat deze op de hoogte is van het eigen werkniveau, kritisch leert kijken naar
zichzelf en zo een actieve leerhouding ontwikkelt.