Bij de Guyotschool in Haren volgen slechthorende en dove kinderen en kinderen met een
communicatief meervoudige beperking (CMB) speciaal basisonderwijs (cluster 2). We
vinden het belangrijk dat je kind zich thuis voelt op school, in zichzelf gelooft, zich goed
kan ontwikkelen en leert omgaan met zijn of haar gehoorverlies. We zorgen voor een
veilige en uitdagende leeromgeving en werken samen aan een mooie toekomst.
ONZE LEERLINGEN
Onze leerlingen zijn tussen de drie en dertien jaar. Alle leerlingen zijn slechthorend of doof
of hebben een communicatief meervoudige beperking (CMB). Sommige leerlingen hebben
een cochleair implantaat (CI).
WERKEN AAN DOELEN
Onze leerlingen krijgen onder andere les in de Nederlandse taal, lezen, schrijven,
rekenen, kunst en cultuur, wereldoriëntatie, bewegen, muziek en Nederlandse
Gebarentaal. Het onderwijsprogramma is gebaseerd op de doelen voor speciaal
onderwijs. We kijken altijd naar de mogelijkheden en talenten van je kind en werken
samen aan zijn of haar doelen. Zo bereiden we je kind voor op een succesvolle toekomst
in het voortgezet (speciaal) onderwijs.
TWEETALIG ONDERWIJS
De leerkrachten geven de lessen in het Nederlands en in de Nederlandse Gebarentaal
(NGT). Hoe we met een leerling communiceren, hangt af van zijn of haar mogelijkheden
en wensen. We besteden ook veel aandacht aan het thema Dovencultuur.
SOCIALE COMPETENTIE
We vinden het belangrijk dat je kind sociale competenties ontwikkelt. We besteden daarom
aandacht aan gewenst en ongewenst gedrag, maar ook aan de achterliggende waarden
en normen, gedachten en gevoelens. We werken met de methode ‘Programma
Alternatieve Denkstrategieën’, speciaal ontwikkeld voor dove en slechthorende kinderen.